Σάββατο 19 Φεβρουαρίου 2022

Επιμορφωτική δράση για την αφήγηση στο 1ο ΕΠΑΛ Νέας Ιωνίας Μαγνησίας από τον Κένταυρο


Την Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου 2022, η ΑΜΚΕ "Παραμύθια και Μύθοι στου Κένταυρου τη ράχη" είχε τη χαρά της συνεργασίας με το 1ο ΕΠΑΛ Ν. Ιωνίας Μαγνησίας στο πλαίσιο του προγράμματος «Μια νέα αρχή για τα ΕΠΑΛ» της περιόδου 2021-2022. Το ΕΠΑΛ οργανώνει δράσεις  στη διάρκεια του σχολικού έτους, με το γενικό τίτλο «ΔΡΟΜΟΙ ΑΝΤΟΧΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗΣ».  Η σεμιναριακή μας συμμετοχή, δια του επιστημονικού εκπροσώπου της ΑΜΚΕ, Δημήτρη Β. Προύσαλη, με την παράθεση προφορικών αφηγήσεων, εντασσόταν σε μία από τις δράσεις που  αφορούσε το παραμύθι ως αφήγηση αλλά και ως βιβλίο. Τίτλος της δράσης που προκάλεσε και προσκάλεσε τη συμμετοχή μας είναι «Από την ιδέα… ως το εκτυπωμένο βιβλίο».



Εισαγωγικά για το λαϊκό παραμύθι και τον κόσμο του




Αφήγηση για τη δημιουργία δεσμών με το ακροστήριο

Αφήγηση ιστοριών που ακουμπούν στα βιώματα και τις ανησυχίες των μαθητών 
από τη συλλογική εμπειρία του κόσμου

Σκοπός της συγκεκριμένης δράσης είναι οι μαθητές να εισαχθούν στον κόσμο των χειροποίητων βιβλίων, αρχικά μέσα από τη μυθοπλασία αλλά και την καλλιτεχνική βιβλιοδεσία. 

Οι στόχοι είναι διαφορετικοί σε κάθε στάδιο. Κατ΄ αρχήν οι μαθητές  θα γνωρίσουν πως να δημιουργούν ιστορίες με ενδιαφέρον και να αφηγούνται μια ιστορία με ολοκληρωμένη δομή. Εδώ η σεμιναριακή συνάντηση με μαθητές που συμμετέχουν από τμήμα της Α Λυκείου. Στη δρασή εμπλέκονται επίσης η Β’ τάξη Εφαρμοσμένων τεχνών και η Γ τάξη γραφικών τεχνών.στόχευε στην αποκάλυψη των κοκάλων της ιστορίας, των βασικών της συστατικών που δημιουργούν προϋποθέσεις για μια πλοκή, τη βάση της μυθοπλασίας. Μετά το στάδιο αυτό ακολουθούσε η ανάπτυξη των σημείων, η ανάγνωσή τους και μια επιτόπου μυθοπλαστική προσέγγιση για να παρουσιαστούν οι δυνατότητες που γεννιούνται.


Συζήτηση συνεργασίας και επικέντρωσης στα story bones

Οι συνθέσεις συνεργασίας δημιουργούν νοητική κινητικότητα και φαντασιακή εγρήγορση

Όπου χρειάστηκαν διευκρινίσεις και επεξηγήσεις, δόθηκαν απλοχερα

Μυθοπλαστική προσέγγιση των σημείων για την ανάδειξη αφηγηματικών δυνατοτήτων


 Στη συνέχεια, το επόμενο βήμα είναι να προσπαθήσουν να δώσουν εικόνα στο αφήγημά τους. Πιο συγκεκριμένα, θα γνωρίσουν πως μπορούν, μέσω της χαρακτικής, να αναπαράγουν από μία μήτρα τα σχέδια που θα εικονογραφούν τις ιστορίες τους, ώστε να εκτυπώσουν πολλά αντίτυπα. 


Η ρύθμιση του εκτυπωτικού μηχανήματος της χαρακτικής

Σύνεργα και απόπειρες χαρακτικής

Απλώνοντας το μελάνι στη μήτρα του έργου

Πρώτα βήματα τοποθέτησης
Τοποθέτηση του έργου στο πιεστήριο

Αποκάλυψη του τυπωμένου έργου

Επιδεικνύοντας το έργο-αποτέλεσμα

Αναμνηστική φωτογραφία με μαθήτριες και συντελεστές της συνάντησης


Τελικός στόχος είναι να ανακαλύψουν και να εκτιμήσουν πάλι την αξία των βιβλίων καθώς θα ανακαλύπτουν βήμα-βήμα τα στάδια παραγωγής του. Άλλα βήματα της δράσης είναι οι επισκέψεις σε ένα καλλιτεχνικό βιβλιοδετείο και ένα εργαστήριο χαρακτικής της πόλης.


Στόχος είναι οι μαθητές και μαθήτριες, αφού επικεντρωθούν σε ένα συγκεκριμένο θέμα, θα δημιουργήσουν τις δικές τους αφηγήσεις, θα τις εικονογραφήσουν με πρωτότυπα χαρακτικά και θα τις βιβλιοδετήσουν σε μικρά αυτοτελή τεύχη. 


Το αποτέλεσμα της εργασίας τους θα παρουσιαστεί στις παράλληλες εκδηλώσεις του 12ου Φεστιβάλ Αφήγησης Πηλίου στον Άγιο Γεώργιο Νηλείας τον Αύγουστο του 2022. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου